Bloggar 

Styrketräning – Marklyft

millo1 25 okt

jag1 25 okt

Efter en tids uppehåll i träningen på grund av att jag har gått med världens längsta förkylning så jag jag ÄNTLIGEN igång igen! Jag tränade mitt första pass efter förkylningen med Millo där vi la fokus på marklyft. Det roliga var att Millo värmde upp på 12 reps med 100 kg medan jag masade på 100 kg!

Om du frågar mig så är marklyft en av de bästa övningarna du kan göra i ett gym då det är en övning som har absolut störst effekt på kroppen. Många muskelgrupper är inkopplade och du kommer öka din styrka och stärka ryggen samtidigt som du kommer utveckla rörligheten och muskulaturen i hela kroppen.

Kort så utför du ett marklyft genom att du har en skivstång som ligger på marken, du böjer dig ner med knäna, har rak rygg och greppar stången. (Millo har ett överhandsgrepp medan jag låst mitt grepp vilket gör att jag får lite extra hjälp i lyftet). Sedan ställer du dig upp och sträcker på dig tills du har raka ben och utsträckt höft. Du har nytta ev denna rörelse i det mesta du gör och det ger dig fördelar i andra övningar.

Det är en basic övning inom styrketräning men det är väldigt lätt att skada sig om man utför övningen fel så var noga med att du har rätt teknik och att du kan utföra hela rörelsen innan du bygger på med vikter. Det absolut vanligaste orsaken till att du skadar dig är att du krummar ländryggen. Så ner till gymmet och öva!

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.