Bloggar 

Motivation

boxning

Det här med motivation är väldigt viktigt för mig och inte minst när vi pratar om träning och hälsa. Det händer förmodligen oss alla att vi någon gång tappar motivationen och då är det svårt att kämpa på och det kan kännas rent av jäkligt tungt att gå och träna. Här är några tips på strategier som jag brukar använda mig av när jag tappar motivationen.

1. Träna något du tycker är ROLIGT! Jag har ju, som ni vet, en förkärlek till kampsport. Det tycker jag är roligt! Jag gillar ju även andra träningsformer som till exempel styrketräning eller pilates. Tränar du något du gillar så får du positiva effekter på flera plan, förhoppningsvis även ett gott skratt.

2. Välj en MILJÖ du trivs i! Vissa trivs att vara ute i naturen, att springa i skogen, att träna i utegym eller att vara i ett gym. Jag och Millo gillar båda att vara nere i en kampsports lokal. Millo som är boxare trivs självklart bäst i en boxningsring. Det är en härlig atmosfär i kampsports lokaler och det brukar vara en kamratlig stämning!

3. Träna med NÅGON! När jag tappat motivationen så försöker jag ”ragga” en träningskompis. På så sätt kan vi peppa och puscha varandra när man tycker det är jobbigt. Det är så lätt att lägga av om man kör på egen hand i gymmet till exempel men är man två så kan man hjälpas åt att komma vidare och kräma ut det där lilla sista!

4. Lägg upp DELMÅL! Det är otroligt effektivt att lägga upp delmål för träningen och att ha delmål kan hjälpa dig att inte tappa motivationen då du hela tiden kan se dina framsteg. Sätt realistiska delmål som du kan uppnå under en relativt kort tid för att det ska vara lättare att nå det stora slutmålet. Jag har alltid som delmål att jag ska orka göra alla övningar i hela rörelseomfånget, dvs att jag inte fuskar och inte går ner hela vägen i en armhävning till exempel.

5. Ge dig själv BERÖM och ta en break när det behövs! Var inte blyg med att ge dig själv beröm när du har kämpat på bra. Ge dig en fysisk klapp på axeln och säg ”bra kämpat”. Det viktigaste för mig är att jag försöker ge mitt 100% och att jag inte ger upp även när det är grisigt jobbigt. Lika viktigt är det att lyssna till kroppen när den säger att man ska ta en break! Din kropp måste få vila och lika så ditt mentala för att du ska orka med att pressa dig själv. Så glöm inte bort att ge dig beröm när du kämpat på bra och ta pauser i träningen med en vilodag då kan kanske hittar på någon annan rolig aktivitet istället.

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.